Saturday, December 24, 2011

wan-warkah terindah: Biar Menjauh

wan-warkah terindah: Biar Menjauh: Biar menjauh dari menghampiri agar tak berulang kelukaan hati biar putus tak bersambung lagi andai diingati sedih pun kembali Tak perlu...

Biar Menjauh

Biar menjauh dari menghampiri
agar tak berulang kelukaan hati
biar putus tak bersambung lagi
andai diingati sedih pun kembali

Tak perlu berkirim salam
Tak perlu bertanya khabar
Tak perlu mengambil hati
memujuk hati ini

Dan bila ku berhadapan teringat kenangan silam
yang menghiris perasaan lama terpendam
rasanya sudah terlewat
untuk ku terima tiap kekesalan
walau berbagai caramu
tapi ternyatalah sia-sia saja

Biarlah aku dengan caraku
selama ini tidak kau peduli
sedari dulu tidak sedikitpun
aku terima kasih dan sayangmu..................

Thursday, November 3, 2011

wonderful tonight

video
It's late in the evening
she's wondering whats clothes to wear
she puts on her makeup
and brushes her long blonde hair
and then she asks me
"do i look alright?"
and i say "yes,you look wonderfull tonight"


we go to a party
and everyone turns to see
this beautiful lady
that's walking around with me
and then she ask me "do you feel alright?"
and i say "yes,i feel wonderful tonight"
i feel wonderfull
because i see the love light in your eyes
and the wonder of it all
is that you just don't realize
how much i love you
it's time to go home now
and i've got an aching head
so i give her the car keys
she help me to bed
and then i tell her as i turn out the light
i say "my darling,you were wonderful tonight"
ho my darling.."you were wonderful tonight"

Friday, October 28, 2011

jatuh cinta

aku bertanya kepada dia dan kepada diriku sendiri..perlukah jatuh cinta berkali-kali dan perlukah bercinta setiap kali berjumpa orang yang dicintai

Saturday, August 20, 2011

Selamat Hari Raya idilfitri -2011

dari kejauhan di perantauan ini...aku titipkan sebuah renungan dan pengertian buat insan2 tersayang,..kala ada hati yg terluka, jiwa tercalar

Saturday, July 2, 2011

6 bulan yang berlalu.

JANUARY 2011 -hari ini dah 2/7/2011...bermakna sudah 6 bulan berlalu tahun 2011. bermula january 2011 aku mula sibuk  membeli stationary dan membuka buku2 baru.masa banyak aku habiskan dengan syarikat bukan dg keluarga,so cerita aku banyak berkisar kepada alam pekerjaanku.untuk menutup akaun 2010 sambil memulakan buku2 baru,terpaksa aku ambil setengah bulan pertama january 2011.buku2 inilah yang menjadi teman menemani hari2 ku setiap hari...setiap minggu dan setiap bulan...mengira n mengira..akhirnya mungkin terlupa bahawa usia dah sampai ke penghujungnya.....


Dinner Pertubuhan Sukan dan tarian Bukit Bendera: menjemput YB dato Shakkar, YB Dato Chuah
dan Menteri Pengajian Tinggi dan ahli parlimen Temerloh Datuk hj.Saifuddin dengan masing2 menyumbang : Dato Hj Saifuddin RM5,000.00...YB dato Shakkar RM4,000.00 dan YB Dato Chuah RM3,000.00..serta sumbangan dari pemilik2 syarikat besar di Temerloh dan Mentakab.


FEBRUARY - sibuk dengan Tahun baru Cina, bermula dengan membeli limau dan mengagihkan kepada pelanggan2 besar dari pelbagai negeri,serta pelanggan2 tempatan..membuat hiasan bunga sakura dan meletakkan angpau.


kematian ibu kepada majikanku serta: bermula dari masuk hospital dan membawa kematian beberapa hari selepas tahun baru cina.Kedai ditutup selama 4 hari dan banyak kerja yg hendak diselengarakan.


MARCH - Pertunangan anak sedara tersayang (yang lain pun sayang: semua sayang n tersayang) eqnoor....kesibukan akhirnya membuahkan hasil apabila beliau selamat ditunangkan dengan pemuda pilihan hati Harris Norris.....


April - apa ya pd bulan 4......emmm takder yang istimewa kut....kerja makan tidur...kerja makan tidur....hehhehe


MAY - sama juga kut.....


JUNE - perkahwinan eqnoor pada 4/6/2011....alhamdulilah...tali pertunangan yang direstui Allah akhirnya membawa ke jinjang pelamin...janji diikat setia dan kasih sayang mereka... insyaalah akan kekal ke anak cucu.....harapan dan impian aku ingin melihat dia bahagia dan gembira akhirnya tercapai.











6 bulan yang berlalu.

JANUARY 2011 -hari ini dah 2/7/2011...bermakna sudah 6 bulan berlalu tahun 2011. bermula january 2011 aku mula sibuk  membeli stationary dan membuka buku2 baru.masa banyak aku habiskan dengan syarikat bukan dg keluarga,so cerita aku banyak berkisar kepada alam pekerjaanku.untuk menutup akaun 2010 sambil memulakan buku2 baru,terpaksa aku ambil setengah bulan pertama january 2011.


Dinner Pertubuhan Sukan dan tarian Bukit Bendera: menjemput YB dato Shakkar, YB Dato Chuah
dan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saharudin dengan masing2 menyumbang : Dato Saharudin RM5,000.00...YB dato Shakkar RM4,000.00 dan YB Dato Chuah RM3,000.00..serta sumbangan dari pemilik2 syarikat besar di Temerloh dan Mentakab.


FEBRUARY - sibuk dengan Tahun baru Cina, bermula dengan membeli limau dan mengagihkan kepada pelanggan2 besar dari pelbagai negeri,serta pelanggan2 tempatan..membuat hiasan bunga sakura dan meletakkan angpau.


kematian ibu kepada majikanku serta: bermula dari masuk hospital dan membawa kematian beberapa hari selepas tahun baru cina.Kedai ditutup selama 4 hari dan banyak kerja yg hendak diselengarakan.







Sunday, June 26, 2011

bila "pucuk muda "diintai

cinta wanita muda dengan lelaki tua sudah basi..sekarang dunia sudah berubah.sekarang wanita berusia sibuk memilih lelaki muda sebagai pasangan.bangga sangat kalau dapat berjalan berpimpin tangan dengan sipucuk muda yang kacak bagaikan adik dan anak sendiri.


dan bukan saja terjadi kepada artis2 tetapi sudah menjadi realiti akhir2 ini..sana-sini wanita berusia dilihat berjalan berpimpin tangan mesra dengan jejaka2 yg muda bergaya.


walaupun sekarang cara orang berfikir berbeza berbanding zaman datuk nenek kita dahulu,rasa macam ada yang tak kena..kata orang,kalau sudah jodoh,dapat pucuk muda,seia-sekata,dapat restu dari orang tua ..apa salahnya...salahnya banyak..restu orang tua apa?..kalo si wanita sendiri pun dah tua...restukan diri sendiri kut....


kata orang lagi...asalkan bahagia,tidak menjadi "pak turut" dan pilihan datang dari hati masing..semua boleh jalan ajer....


kata orang lagi.....asalkan bukan suami orang,bukan kekasih orang,apa salahnya..lebih baik berkahwin dengan lelaki muda daripada mengambil suami orang,lelaki muda idak banyak kerenah,mudah diurus,ikut telunjuk dan tak banyak memerintah....


kata wanita : aku sudah ada wang,ada nama dan pendapatan sendiri,aku tidak perlukan wang lelaki untuk menampung hidup..jadi kalau mencari lelaki muda yang biasa2,tidak berharta sekalipun masih boleh hidup bermewah2 kerana lelaki berusia suka mendera mental..suka mengongkong dan inginkan wanita berada di bawah telunjuknya.


pada hakikatnya,wanita berusia yang bercinta dengan lelaki muda banyak sangat risikonya,jika jurang usia terlalu jauh,cuba bayangkan 10 tahun..20 tahun akan datang...tentu tak sanggup nak bayangkan...di kala siwanita membilang kedut diwajah...si lelaki makin seronok mengejar impian..selalunya jarang sangat cinta lelaki muda yang tulus dan ikhlas..selalunya mereka bersebab dan inginkan kesenangan dan kemewahan hidup yang sedia terhidang asal saja sanggup menyerahkan secebis hati..tapi entah jujur atau pun tidak....



Wednesday, June 22, 2011

remeh

tiba tiba kau hadir meremehkan hariku
katamu kau rindu
kau buat miss call
kau mesejku tanya aku dah makan ke belum............


padahal.....selama ini tiada siapa n apa-apa yg meremehkan aku
tiada siapa yg rindu
tiada siapa buat miss call
tiada siapa yg tanya aku dh makan ke belum


hidup lagi aku sampai ke hari ini....................!!!


mungkin kau geram..benci....
tapi kalau hset aku mampu bercakap sendiri aku dh minta dia jawab..
kalau perut aku dah kenyang sendiri tak perlu aku makan lagi....




hidup lagi aku sampai ke hari ini..................!!!


biarlah kau geram...benci..
tunggu hingga esok pagi...
tengok matahari..hidup perlu diisi
pengertian bersilih ganti
aku tak mampu menerima..apalagi memberi...
biarlah  hariku tenang
biarlah rezekiku.datang
aku mahu lelapkan mata....tenanglah malamku....


biarpun.... daun yg jatuh tak pernah membenci angin
tapi biarlah angin itu pergi
jangan meremehkan hari ku lagi....

Sunday, June 19, 2011

keluhan

warkah untuk mak n ayahku.....








mak...selama ni kau tak pernah pun berkata2 untuk aku...sekali jer yg pernah kau kata, masa aku pergi ke Pantai Cinta Berahi (sekarang Pantai Cahaya Bulan)...masa tu aku baru dapat gaji, aku naik motor pergi ke Kem Kijang dekat adik yg masa tu belajar di ITM...ntah masa tu jiwa aku tengah kacau...aku race motor mcm pelesit....aku ke Kem kijang jumpa adik..lepas tu kami naik bas ke Kota Bharu..masa tu aku belikan payung untuk adik.Kami balik semula ke Kem Kijang dengan bas..lepas tu aku balik ke rumah dengan motor.kau mcm tak percaya yg aku pergi jumpa adik..kau kata aku pergi couple....aku rasa geram dengan pandangan mata mak yg "cuak" pada aku,..kadang-kadang ada kesal yg datang bertandang,aku selalu juga tipu mak..tapi bukan tipu cuma mak tak tahu jer apa yg aku buat setiap hari..tapi kalau benda yg aku tak buat,di serang dengan pandangan mata CUAK seorang ibu...alangkah sedihnya...




















ayah...ari tu aku kena pukul..tp abang selamatkan aku..masa tu aku kecik lagi..aku tak tahu apa yg aku buat betul atau salah...aku ingat bila semua org boleh buat..aku pun boleh buat sekali..masa tu aku bermain2 kat rmh sedara kita, bila mereka yg lain tak mahu balik, tido ramai2 rumah sedara, aku ingat aku pun boleh juga..tapi besoknya bila aku balik, aku kena pukul..lepas tu baru aku tahu yang kita adik beradik tak boleh tido rumah orang.


dulu pun aku pernah gak kena pukul...ayah bukannya pukul kuat, tapi aku terasa sampai sekarang..aku pun pernah pukul anak..mungkin anak2ku merasa perkara yg sama...aku masih ingat, masa tu aku balik dari sekolah rendah...kerani sekolah ada bertanya aku tentang adik beradik yang belajar di Universiti...aku katakan abang ada di Kolej ungku Umar masa tu...ayah marah sangat sbb katanya nanti bila pihak sekolah tau abang pandai,keje sedap2..nanti susah dapat biasiswa..padahal masa aku naik tingkatan satu..aku terpilih dapat borang yang hendak di isi....bukan sume orang dapat,tapi masa tu ayah tak pula bawa chop ke penghulu..dan borang tu dibiarkan begitu saja.






aku bertuah kerana pernah jadi seorang anak...dan kini menjadi seorang ibu, aku tak tahu apa isi hati mak dan ayah ku dulu tetapi apa isi hatiku sekarang hanya Allah saja yang tahu.aku pun tak pasti apakah aku pernah membuat mak dan ayah aku menangis tetapi aku selalu menangis mengenangkan anak2ku.


Andai mak dan ayahku tahu...


bila aku berkahwin dan tinggal di rumah sendiri, saat2 makan amat menyedihkan..selalunya aku yang masak untuk ayah, bila sampai waktu makan, aku teringatkan mak dan ayah...apakah yang mereka makan hari ni...aku menangis....tetapi bila aku ke rumah mereka, aku nampak hidangan mereka lagi banyak dan sedap...aku bertanya dalam hati kecilku "apakah mereka boleh makan tanpa ingat diriku???" sekali lagi aku menangis...sebenarnya aku ni berlebih2 dalam beremosi..sebab tu hidup aku sentiasa gundah gulana...mestilah ayah dan mak aku tidak risau...kami bukan tidak mampu untuk makan...malah kami boleh makan semahu2nya mengikut apa yang kami suka...tapi betul lah...aku suka mencari silap orang...suka berteka-teki dengan perkara yang aku tak tahu...dan remeh temeh...


Mak dulu pergi mengadap ilahi...ayah tinggal keseorangan tiada pendamping...hanya anak2 yang duduk berdekatan menjaga dan menemani...masa tu aku sudah berpindah jauh ke Temerloh...masa tu bermulalah era aku tidak pulang berhari raya ke kampung pada hari raya..aku pulang sebelum hari raya atau selepas hariraya..yang ke...kee...ntahlah..ke sebulan..ke dua bulan....


Masa mak ada,aku selalu telefon ayah bertanya khabar..tp ayat yg selalu aku pakai "hari ni mak masak apa?"...tu jer yang aku pandai...tapi bila mak dah tak ada...aku dah tak boleh pakai ayat tu lagi...so aku dak tak telefon ayah lagi....knp berat sangat aku nak buat itu semua???


malam-malam..tika syahdunya perasaan...ingatan pada mak dan ayah datang bertimpa2..yang paling aku sedih..bila kakak ku kata masa aku balik kampung minggu lepas...katanya badan dah rasa tak berdaya, rasanya kalo masuk hospital, dia dah  tak balik rumah..lagipun mak dah datang memanggil2 dalam mimpi.....


andai salah seorang dari kami pergi dulu...ntah apa yang aku rasakan..walaupun kadang2 lidah tergigit,tapi kasihsayang antara kami tetap terpahat di dalam hati.generasi atas kami sudah tiada...mak,ayah ...mak sedara,bapa sedara...sume sudah tiada, apalagi datuk dan nenek...sepupu kami sudah banyak yang mengadap ilahi...hanya adik beradik kami yang cukup lagi..melainkan dua orang yang meninggal masa kecil lagi......berkata-kata hati tika hayat dikandung badan.....

Thursday, June 9, 2011

TEMERLOH.....emmmm TEMERLOVE......

Besarnya mercutanda Temerloh kat tebing sungai semantan....yang tu aku suka sangat..apatah lagi waktu malam..cahaya lampu dari kotak2 perkataan mercutanda itu amat terang dan bayangan  tulisan TEMERLOH di dalam sungai semantan tak pernah tenggelam....Mercutanda itulah menjadi kebanggaan kami penduduk Temerloh.






Bandar Temerloh dan ikan patin tak dapat dipisahkan.Ramai pengunjung dari luar negeri Pahang sanggup datang ke negeri ini semata-mata untuk merasai keenakan masakan gulai patin.salah satu masakan yang sangat popular ialah masak gulai tempoyak ikan patin.Gerai yang amat terkenal ialah gerai Pak Usop di tepi sungai Semantan.Pelanggannya amat ramai dan dua periuk besar gulai tempoyak memang habis setiap hari. pernah aku pergi makan pada pukul 2 petang, namun tidak sempat untuk merasainya kerana Pak Usop sedang memasak untuk periuk yang kedua pula setelah satu periuk besar telah licin.






Bandar Temerloh terletak di tengah-tengah negeri Pahang Darul makmur dan berada di persimpangan antara sungai semantan dan Sungai Pahang.Bandar Temerloh di bahagikan dua bahagian iaitu Bandar baru dan bandar lama.Bandar lama adalah terletak di tebing sungai Semantan, manakala bandar baru terletak agak jauh dari sungai tersebut. Antara keunikan bandar Temerloh ialah sistem perhubungannya masih mengekalkan pengangkutan perahu tambang.Penumpang akan menanti perahu tambang di sebuah pengkalan khas yang baru dibina dengan tambang rm1.00 seorang dan lebih kepada dijadikan destinasi pelancungan iaitu Esplanad Temerloh. Di sini juga baru dibina jambatan gantung yang menghubungkan tebing sungai semantan dengan dataran ikan patin iaitu satu restoran yang menjadi duta ikan patin..(wahhh..restoran pun dah jadi duta). Setiap tahun di adakan acara tahunan berkayak yang  menjadikan esplanad sebagai tempat persinggahan utama.Di pinggir sungai Semantan juga terdapat Masjid besar Sultan Abu Bakar, serta terdapat stesen bas lama, sekarang masih beroperasi dengan menempatkan bas-bas bandar.. walaupun sudah terdapat stesen bas baru di bandar Sudirman.


.


Pada hari ahad, disepanjang tebing sungai semantan terdapat pekan sari bermula dari Masjid Abu Bakar sehingga ke Stadium.Pada hari itulah kegiatan bot2 tambang amat sibuk dan ramai orang datang ke tebing Sungai semantan semata-mata untuk membeli-belah.




Nun jauh di sana terdapat jambatan Sultan Ahmad Syah yang menghubungkan Temerloh dengan tanah seberang sana, sebelum Lebuhraya  di bina, jambatan ini sebagai jalan utama ke Kuantan dan Maran. Sekarang bila Hospital Sultan Ahmad Syah di Paya Pulai beroperasi, jambatan ini telah menjadi laluan utama.








Terdapat bandar baru iaitu di tepi Jalan Kuantan, di situ terdapat kemudahan penginapan iaitu Hotel Jelai, Hotel Semantan.dan greenpark Hotel. Dikawasan ini terletak bangunan TNB dan Kastam. Antara kemudahan perkhidmatan yang di adakan di Temerloh adalah perbagai jabatan yang di satukan di bawah satu bumbung di bangunan GUNASAMA..iaitu pejabat buruh, dan lain2 lagi.





Terdapat satu lagi bandar baru yang dinamakan Jalan Sudirman iaitu menempatkan stesen bas baru, pasaraya ,perkhidmatan perbankan dan lot-lot perniagaan.serta terdapat badan2 kerajaan n separa kerajaan seperti jabatan Hasil Dalam negeri dan Suruhanjaya syarikat Malaysia.Terdapat bangunan yang dinamakan Plaza MPT iaitu menempatkan pejabat Majlis Perbandaran Temerloh.



Di atas ini dan di sebelah kiri adalah laluan lebuhraya dan hampir ke Tol Temerloh perjalanan dari Kuantan.


Di Temerloh terdapat juga sekolah . antara sekolah yang terkenal adalah sekolah Menengah Abu Bakar, antara tokoh yang terkenal yang dilahirkan di sini adalah allahyarham Sudirman Haji Arsyad .






sebut pasal basikal...aku juga hendak mengetengahkan kedai basikal yang terkenal di temerloh, bertindak sebagai pembekal dan pemborong basikal,pembekal aksesori dan membaiki basikal..beroperasi selama 30 tahun lebih.Kedai Basikal Saudagar Hock Seng Choon Sdn.Bhd. terletak di bandar baru bersebelahan dengan Hotel Jelai. Terdapat perbagai jenis pilihan basikal . Boleh di dapati secara borong kepada peniaga2.dan ada juga perkhidmatan jualan runcit,membaikpulih basikal, serta menyediakan aksesori basikal.







terdapat lagi tempat istirehat dan tempat riadah iaitu taman tasik temerloh, taman kubang Gajah..serta terdapat satu padang MPT iaitu menjadi gelanggang tempat pesta, tempat ekspo atau lain-lain kegiatan,




Aku suka Temerloh.....LOve....

Tuesday, June 7, 2011

semalam yang berlalu...

4 jun 2011 sudah berakhir...hari ini aku sudah mula kerja, start balik segala rutin harian ku..suara masih serak2 kering..aku ke farmasi Mercury..beli ubat..melayang gak rm18...aku ngan boy membebel dalam keta.."kak..baik beli ubat kat farmasi..kalo gi doktor melayang Rm ratus...makin sakit ada lah..."..hmmm kami ketawa..."kalo kita ckp selesema n sakit tekak..dia ambik lampu suluh n batang aiskrim tekan lidah kita..baik kita ambik lampu yg kita suluh burung walit..kita suluh sendiri pun tak per..."


cuma balik ..bila aku kata aku beli ubat kat farmasi..bos membebel...aku kata..malas lah...dia charge mahal..."pegi doktor kerajaan..ubat dia bagus..."


emm..bos aku suka lah puji2 doktor kerajaan...


wahhh...eno selamat dah jadi bini al-haris...tahniah...sedih gak sbb tak dapat menyaksikan majlis pernikahan mereka di masjid besar muhammadi di kota Bharu..kerana aku bertugas jadi crew juru dapur..seingat aku..aku bangun kul 6 pagi lagi...buat makanan pengantin n cucuk bunga telor....emak si eno yang buat pulut kuning....


aku demam..batuk n selsema..namun dalam kepayahan n ketidakselesaan itu..aku dapat melaksanakan tugas aku dg sebaiknya....


cuma bos tanya.."byk pakai duit ?"
"banyak".....yang paling aku takut..date 20-28 hb...emmm...bila statement kad kredit aku sampai...


semalam yang berlalu..adalah kenangan yang terindah..ini adalah umah ibubapa kami dulu..sekarang tiada penghuni walaupun sudah di amanahkan kepada adik bongsu kami...banyak kenangan yg terindah di sini....kepada kekawan yang pernah datang ..mesti kenangan dulu bermain di mata kita.....dan bertakhta di hati kita...


di depan sana adalah hostel yang di sewa oleh kolej jururawat Master Skill...depan hostel tu betul2 tanah aku...teringin rasa nak buat projek apa2 tapi aku masih nak stay kat Temerloh.. yang sebelah kiri ni umah sepupu aku LIMUCO MICHEAL  atau ABDUL RAHMAN LIMUCO...
mak sedara aku kawen ngan org filipina..tu lah pasal nama dia org putih...


kat sini ada pangkin tempat lepak2..pangkin ni baru ajer ada..masa aku kecik2 dulu sini ada pokok bacang,keriat . masa aku anak dara,aku tanam pokok bunga pisang banyak kat sini..mcm2 warna...ada merah n kuning...tiap2 pagi aku siram n jaga daunnya.


masa balik hari tu aku sempat gak gi jejalan umah kawan baik aku sawitah..eemm rajin betul dia menanam bunga n sayur2an kat belakang umah dia..dia sakit animia..so dia banyak menghabiskan masa dengan benda2 yg berfaedah..kerana tak mahu melayan kedukaan hati...




pokok kekuk...emmm..sebut jer...emm lot 670..kebanggaan umah kami..mcm ubat 760 ajer...


ni...  emmm..aku abadikan gambar bersama anak bongsu aku...adibah.....semalam yang berlalu adalah kenangan....





Monday, May 23, 2011

Ayah kawen lagi

aku nak luahkan pasal duda2 tua yang nak kawen baru..dah lama aku pendamkan citer ni..dulu aku tengok ajer apa yg terjadi kat orang lain .ni tak termasuk lagi citer janda2 yang bertukar-tukar laki macam bertukar kain baju.ni banyak terjadi pada orang2 di sekeliling aku termasuklah sedara-mara dan kawan2...


Si duda tua yang kawen baru,kalo melayan bini baru memang kelas 5 bintang berbanding ngan bini lama yang dah arwah.masa si arwah ni hidup mereka hidup ala kadar, si suami menjaja ikan dan sayur dengan  motosikal. pada belakang motosikal di buat satu dinding besi tempat mengikat tong/bakul untuk meletak barang jualan...dia menjual di sebelah pagi...motosikal itu jugalah yang di gunakan untuk membonceng si arwah ni pada sebelah petang atau malam kalo hendak ke mana2 dengan membuka ikatan tong tersebut ,namun dinding besi itu  tetaplah teguh di belakang arwah,


hendak di jadikan citer, bila si arwah ni meninggal, si duda itu kawen baru, dengan motosikal itulah juga dia membawa bini barunya ke hulu ke hilir...mengalir airmata anak2 melihat yang dinding besi yang di bina di belakang motosikal tersebut telah dibuang, walopun ayah mereka masih lagi menjaja ikan dg motor tersebut.
dulu masa mak mereka membonceng motosikal tersebut, betapa sakitnya punggung belakang nya kerana berlaga2 dengan besi tersebut, tetapi apakan daya,kerana itu adalah sebahagian dari cara suaminya mencari rezeki,apakan daya juga, kalo si isteri yg lama..pantang komplen apa-apa...nak naik naiklah..taknak sudah...si isteri menerima saja apa adanya...rela dengan kesusahan yang di alami...


tup--tup..bila dapat bini baru, tahu pula si duda ni membuka dinding besi berkenaan,takut punggung belakang bininya sakit...kenapa dengan si arwah dulu..tak pernah pun tercalit perasaan belas kesian walo sedikit pun...
si arwah merintih dari dalam.......


ni citer lain pula..si duda ini juga kematian bini..masa hayat bininya ada,nampak memang a good couple..pasangan yang bahagia...dikurniakan 3 orang anak,sume lelaki...ditakdirkan bila arwah bininya meninggal..si duda kawen lain, bisness di jual, rumah pun di jual kepada anak sulung nya , dia mengikut isteri barunya balik kampung isteri barunya.sepatutnya rumah adalah hak anak2..tetapi dijualnya kepada anak...hiduplah 3 beradik ni...masa perkahwinan budak2 ni...cuma jiran tetangga ajer yang menguruskan....


ni kisah janda2 lak...kadang2 kita tak jujur kepada diri sendiri, misalnya janda2 yg nak berlawan dengan duda mereka.."kalo dia boleh berbini baru..knp aku tak boleh?"...masa tu dia dah tidak jujur dan tidak tahu apa tujuan hidup dia sebenar...hidup hanya nak menunjuk2 kepada orang yang sahamnya masih tinggi tetapi realitinya dia merosakkan masa depan sendiri.


"kak, ok tak kalo saya jadi bini no.4....tak kisah...bab sume bini dia bekerja..ada cikgu..ada jururawat? tanya seorang janda kepada aku...
""tepuk dada tanya selera lah...maksudnya awakpun cari makan sendiri untuk hidup awak..pas tu awak kawen utk apa?"
masalahnya sijanda ni mudah terlentuk hanya kerana pujian lelaki...kenapa dia jadi janda dulu? tak serik2 ke..nilah yang aku nak katakan si bodoh2 alang...keluar mulut rimau masuk mulut buaya....kawen kerana galak tak kemana2 sudahnya....


ada jugak janda yang galak menjadi pancingan lelaki muda yang hendak kan duitnya...sijanda yang jenis LEBIHKURANG..cantiknya tak sebagaimana.lawanya tak seberapa....kalo dapat lelaki yang pandai memuji..cair habis...habis gak duit gajinya..malah duit dalam bank pun....


lagi janda yang terlalu nak kan standard..dapatlah kawen ngan pengurus felda..tiap2 hari pakai seluar putih tiga suku mcm nak pergi main golf..sudahnya aku tengok angkat meja duk depan kedai TOTO..habis gak duit sijanda ni di tipunya dek penangan nombor TOTO ni.....


ada lagi janda tua,masih nak berkawen dg alasan "nak cari teman pergi masjid" emm tak masuk akal betul..kalo nak buat ibadah tu lagi senang kalo hidup seorang..x banyak dugaan n dosanya..dh lama hidup menjanda, tak pasal2 dibenci dan dibuang anak cucu lantaran kawen lain.lagipun dah tua2 buat apa nak cari beban masak makan minum,nak basuh baju suami dan kalo sakit nak jaga kencing berak dia.. anak2 siduda itu memang merestui bapa mereka kawen sebab nak lepaskan beban mereka menjaga kencing berak bapa dia...si janda ni punyalah terharunya dengan restu si anak2 duda tersebut...betapa bodohnya dia kalo menerima perkahwinan yang sebenarnya beban kepadanya. bagi aku lebih baik dia menjaga anak cucunya dan menjaga darah daging sendiri daripada menghadapi kerenah keluarga baru..sebab sijanda tersebut telah tua.




emmm..tapi yg aku paling sedih, kalo bini tengah sakit kena strok..si suami dah kawen baru,bawa lak balik duk sekali seolah2 nak tunjuk ke orang ramai yg dia n bini mudanya tu baik boleh menjaga dan merawat si isteri tua...kesian..siisteri..dahlah kena strok...mereka bermesra di depan mata..,dia macam bangkai bernyawa...bukan makin sihat...makin sakit adalah...perasaan seorang isteri sukar difahami bila suaminya dipunyai oleh orang lain apatah lagi 24 jam di depan mata.batinnnya tersiksa..jiwanya merintih....


yang menjadi duda tu, tak payahlah nak berlagak sangat, nak tunjuk macho n masih sihat,masih kuat bertenaga....kail sejengkal janganlah lautan nak diduga...kalo ada anak2..jagalah anak2 dulu...jalankan tanggung-jawab dan amanah keluarga.sebagai ketua keluarga segala kepincangan rumahtangga tidak kira bermula dari siapa,sedikit sebanyak anda juga menyumbang sebabnya.


yang janda pun macam tu..lantaran kesunyian, jangan pula mudah termakan pujian lelaki...pikirkan kebaikan dan kesudahan hidup kita...

Sunday, May 22, 2011

balik kampung...kenduri kawen eno...

wow bestnya nak balik kampung...keje kena update dulu..my boss T.pun  sibuk menghabiskan sales nya supaya boleh ganti aku stay kat kedai..mulanya my boss A nk ikut aku balik...suruh aku booking hotel tapi..aku rasa tak boleh coz tak cukup kakitangan kat store..so aku agak dia kena turun padang...


banyak lagi keje yg x siap...tapi very2 heppy...best....baju untuk kenduri rumah pihak perempuan dah ada,untuk rumah lelaki belum lagi....baju baru banyak yg x pakai lagi..cuma temanya yg tak kena..yg kena ngan tema aku.dah pakai...ummp..mcm artis lak..takleh pakai 2 kali...


emmm..pada pasangan yg nak naik pelamin tu mungkin debaran kian deras terasa..aku berdoa agar semua nya berjalan dengan lancar dan direstui Allah....

Saturday, May 21, 2011

frust

sejak kebelakangan ini banyak saja perkara yg tidak beres berlaku, mengharapkan pagar..pagar makan padi.. duduk jauh memancarkan keharuman dan kemanisan tetapi bila berdekatan..segala bau datang..segala rasa  hampir..rasa loya, hanyir n busuk....emmm...busuk hati..dengki khianat....


satu team menjadi kucar-kacir..sepakat yg di harap..berkerat rotan yg dapat..sudah tiada sikap tolak ansur, timbang rasa dan berlebih kurang.....


bercakap saja yg pandai...."kalo aku..............................." mesti start ngan kalo aku dulu....bab dia rasa dia ajer le yg betul....orang lain semuanya salah..kalo bab komen-mengomen..kritik mengkritik memang hebat..acu try buat baru tahu kukuh tak kukuhnya bahu yang memikul....bercakap tak pakai insuran, tak pakai deposit...kalo kena pakai deposit..pikir 2 kali nak kata sesuatu....


kadang2 aku pelik ngan orang ni...dia sendiri tak mahu buat sesuatu yg baru, tetapi bila kita mulakan dia mencemuh,mencaci dan bila hasilnya positif ,dia akan dengki dan khianat.


ada gak orang yang ingin menikmati hasil dari jerih payah yg membebankan orang lain, contoh A..keluar dari Syarikat BB kerana merasa frust tiada kenaikan gaji,kerja amat membebankan lalu mencari altenatif lain dengan menukar kerja,C pula dalam kepayahan terpaksa mengambil alih tempat A..terpaksa menanggung beban yang ditinggalkan oleh A walaupun tidak diberi habuan dengan kadar gaji A,namun atas rasa tanggung jawab melebihi sempadan  C menjalankan amanah syarikat dengan penuh dedikasi. A dulu menjalankan tanggungjawabnya dengan bayaran gaji sebagai tukaran, namun bagi C gaji,,gaji juga tetapi kerja adalah satu ibadat,satu tanggung jawab yang di beri pahala besar oleh Allah...sebagai muslim C memang jauh berbeza dengan A yang berugama kristian.Bagi A hidup adalah untuk diri sendiri sahaja..A menganut agama kristian kerana inginkan kos yang murah dalam urusan kematian, tetapi menolak untuk pergi ke church kerana ada sebahagian peratusan daripada gaji penganut harus di serahkan kepada church,jadi A memang tidak rela dan dia seolah2 hilang identiti untuk meletakkan diri dia di suatu tempat yg sewajarnya..ini kerana A tidak pernah ada kejujuran dalam kehidupannya.


C pula memandang jauh ke depan, bersabar dan redha atas apa ketentuan Allah, namun apabila dia meniti kepayahan hidup dan bangun berusaha,apa yang digenggam tidak mudah pula dilepaskan....


C meletakkan segala rasa sebagai cagaran hidup..siapa tahu esok bagaimana? namun C merasakan sesuatu hal yang baik harus dibereskan hari ini dan segala hal yang buruk harus diubah dan dibersihkan hari ini juga..esok adalah rentetan hari ini dan jika kita berusaha dan bertawakkal kepada Allah,nescaya Allah kabulkan doa kita.C berhak untuk mengharap dan menggambarkan yang indah2 lantaran usaha dan kerja keras yang dilakukannya, C juga berhak menangis dan rawan andainya ada terselit rasa duka, beban yang tak tergalas dan ada pihak yang ingin menangguk ikan di air keruh....


Frust...sesuatu yg tak terduga datang...4 tahun A keluar dari syarikat BB...dia merasa cemburu dengan apa yang didapati oleh C...kepercayaan,habuan dan kesenangan C yang nampak dengan mata kasar...Syarikat BB bertambah maju...A meracuni jiwa banyak orang...mencucuk sana sini....ingin masuk semula ke syarikat BB namun di pandang remeh oleh Syarikat BB...


Namun...di sangka panas hingga ke petang..rupanya hujan di tengah hari...akibat kekurangan pekerja,syarikat BB terpaksa mengambil juga A sebagai pekerja dengan habuan yang sama...A meminta segala kemudahan dan kemewahan sebagai syarat seperti kereta dll...namun semua ini dibangkang keras oleh pekerja2 lain yg lama duduk di bawah bumbung syarikat BB...knp dia mahu kemudahan itu???..dia meninggalkan syarikat ...pekerja2 lain terpaksa bertungkus lumus menaikkan dan memajukan syarikat..bila syarikat mendapat untung ..A datang untuk mengautnya..sungguh menjijikan...inilah sikap manusia yang busuk dan buruk perangai...


sebulan A menjalankan tugasnya..ada saja kerenahnya untuk membuat team berpecah belah...apa yg paling disakitinya ialah kedudukan C yang amat istimewa...perasaan dengki n khianatnya Allah saja yang tahu...namun kejujuran terletak jauh nun di lubuk hati...siapa pun x mampu untuk menyembunyikannya..walaupun di sembunyi..akhirnya terburai juga....sebulan A sudah tidak tahan lagi untuk terus duduk di bawah bumbung syarikat BB,kerana hatinya tidak pernah jujur..lalu dia pun mengambil keputusan untuk keluar dari Syarikat BB.....Frustlah syarikat BB dan segala isinya kerana rasa dipermainkan..diperlekehkan oleh manusia2 berjiwa kering seperti A.....


Sekarang Frust siapa yang perlu dipertikaikan....frust A kerana ketidakjujurannya...ke mana-mana pun dia pergi dia tidak akan mendapat tempat yg selayaknya kerana dia tidak pernah jujur kepada diri sendiri dan pihak ke2..ke3.....seterusnya...


Frust C : C berhak merasa frust kerana dia bukan memandang sesuatu itu atas diri dia sendiri...dia memandang atas syarikat BB..dia juga memandang atas diri A..dia frust kenapa A tidak ada satu sifat jati diri dan rasa menyayangi,berkorban....kenapa sikap mementing diri terlalu besar ada dalam dirinya...kenapa dia tidak rasa kebahagiaan pihak lain menyumbang kebahagiaan untuk dirinya juga...knp dia tidak merasakan..senyuman darinya akan menjadikan orang lain ikut tersenyum dan membiaskan kembali kepadanya????


Frust Syarikat BB: syarikat BB juga berhak merasa frust kerana mempunyai pekerja yang kurang berkorban n berusaha sedangkan mahu mengharapkan habuan yang lebih dalam sekelip mata..pekerja yang demand lantaran ketiadaan pekerja seperti menahan lukah di pergentian...itulah masalah yang sering dihadapi oleh pengusaha.sbb tu sekarang kenapa ramai pengusaha mengambil tenaga asing untuk memenuhi sektor2 pekerjaan kerana pekerja2 tempatan selesa dengan "hujan batu di negeri sendiri"...tetapi malas,demand dan bersenang lenang seolah2 hujan emas pula....mengharapkan emas....mengharapkan yang elok2 saja...

doa dan berperasangka baik pada Allah...

aku pernah berada dalam saat2 pahit dan getir..apa yang aku harapkan adalah sesuatu keajaiban yang akan terjadi esok...aku tidak memohon dan meminta tetapi aku yakin yang Allah akan mengakbulkan permintaan aku...aku katakan pada diri.."Allah pasti menolong aku"....setiap waktu ada saja kesukaran yang aku alami dan itu saja yang menjadi arah dan kiblatku...


ada saja surat2 layan yang aku terima, entah dari siapa tiada bernama dan beralamat..untuk apa dan kenapa dia berbuat begitu, aku pun tak tahu.,dalam diam dia menyimpan dendam...tapi mahu aku mengetahui dan seolah2 ingin mendera perasaan aku....


"bersedialah anda untuk mengadap perkara2 yg tidak anda ingini, akhirnya anda akan sentiasa merasa baik"


selepas itu aku baik2 saja..tidak terkurangpun segala kehidupan kita kerana dengki khianat orang lain,tidak terkurang pun segala pahala amalan kita kerana yg memberi itu adalah allah bukan manusia,tidak terkurang pun kesihatan kita,tidak tersusut pun hayat di badan...melainkan kita sendiri yang lalai...


Jujur kepada diri sendiri adalah keajaiban seakan cahaya lilin yang menyinari dari dalam..apabila kecintaan jujur maka semua akan terasa mudah,dan semua yang ada di atas tanah akan kembali menjadi tanah...Ya Allah ya Rabbi...kalau liang lahad itu tempat istirehat bagi kami...kau luaskan lah sejauh mana luasnya kasih sayang mu..sifat keampunan mu...kami yg tidak mengerti tentang kesilapan kami yg terang dan tersembunyi....kau jadikan kami orang2 yg beruntung yang mati dalam kebaikan dan keimanan.


Pada Allah jualah kebahagiaan yg dipinta,rezeki dan kebaikan diharapkan,insyaalah,kedudukan ini akan menjadi jaminan dalam menghadapi hari yang penuh berkah dan manafaat,


kepada keluarga,sahabat dan teman2 yang membaca ruangan ini, aku doakan agar anda di lindungi Allah .
Kita tidak mampu mengubah masa lalu dan kita tak semestinya berjaya mendapatkan masa depan sebagaimana yg kita rancangakan,oleh yg demikian..tiada gunanya kita menjerumuskan diri dalam kekecewaan lantaran sesuatu yg kita sendiri tidak mampu mengubah serta mencapainya.Allah itu akan melindungi kita serta mencukupkan atas dasar keperluan dan kemampuan kita.berapa banyak kesulitan mendatangi kita tetapi kerana adanya ZAT Allah...maka semua perkara yang sulit menjadi mudah..jadilah kita antara orang2 yg paling berbahagia di dunia dan akhirat...amin.

Saturday, February 19, 2011

Tanglung....

Sejak 2 hari lepas hset ku rosak, send msg tidak sampai..dua tiga kali aku send kan msg yg sama pada salesmanku tapi dia tak terima, so terpaksalah aku tukarkan simkad ku pada hset lain.pesanku pada bos jika ingin menghubungiku guna saja talian office yang ada di atas mejaku...aman...aman...tanpa hset,,hidupku aman.
 tiba2...aku terima msg dari Tqah..katanya esok,ahad sekolah dia buat sukan..temanya Gong Xi Fa Chai....
hmmm...cikgu ni memang memandai2...ada2 jer yang buat aku susah...ada ker sekolah melayu panggil budak hias khemah dengan tema raya cina....mana budak2 nak ambik barang2 tu..TQah untung sbb sume we all leh sediakan untuk dia.


"ma,umah kita ada tanglung kan???"
?%$###...aku rasa..anak aku ni dh blurrr,,,kat umah jiran cina sebelah umah adalah.....
"ada...sebenarnya kedai ada tanglung,dan aku baru nampak pagi tu Boy buka letak dlm kotak sbb berkabung dengan kematian mak bos"....


So...janji punya janji, aku ,boy dan aying hantar satu kotak besar tanglung kat sekolah dia pkl 9 mlm tadi....
sebenarnya dari ptg tadi lagi aku dh panas hati kat Tqah...sms aku panggil call balik,tp bila aku call..xder line lak...dah tu aku send msg marah2...bila aku smpai kat sekolah dia tadi,nmpak matanya dah berair...tQah memang manja...kadang2 geram juga aku,ada2 jer aku kena gi sekolah dia, cikgu call demam lah, jatuh tanggalah...nak tanglunglah....kut2 dia dh terikut sifat2 aku yg suka menyibuk..ntah2 apa2...


Hmmm..tak bolehkah aku rasa aman dalam minggu ni...dan lagi..hset aku dh kena setting format baru, sume barang yg simpan dlm phone dah hilang...yang aku geram format ni masih baru ngan aku..rasa mcm nak baling jer...