Sunday, June 19, 2011

keluhan

warkah untuk mak n ayahku.....








mak...selama ni kau tak pernah pun berkata2 untuk aku...sekali jer yg pernah kau kata, masa aku pergi ke Pantai Cinta Berahi (sekarang Pantai Cahaya Bulan)...masa tu aku baru dapat gaji, aku naik motor pergi ke Kem Kijang dekat adik yg masa tu belajar di ITM...ntah masa tu jiwa aku tengah kacau...aku race motor mcm pelesit....aku ke Kem kijang jumpa adik..lepas tu kami naik bas ke Kota Bharu..masa tu aku belikan payung untuk adik.Kami balik semula ke Kem Kijang dengan bas..lepas tu aku balik ke rumah dengan motor.kau mcm tak percaya yg aku pergi jumpa adik..kau kata aku pergi couple....aku rasa geram dengan pandangan mata mak yg "cuak" pada aku,..kadang-kadang ada kesal yg datang bertandang,aku selalu juga tipu mak..tapi bukan tipu cuma mak tak tahu jer apa yg aku buat setiap hari..tapi kalau benda yg aku tak buat,di serang dengan pandangan mata CUAK seorang ibu...alangkah sedihnya...




















ayah...ari tu aku kena pukul..tp abang selamatkan aku..masa tu aku kecik lagi..aku tak tahu apa yg aku buat betul atau salah...aku ingat bila semua org boleh buat..aku pun boleh buat sekali..masa tu aku bermain2 kat rmh sedara kita, bila mereka yg lain tak mahu balik, tido ramai2 rumah sedara, aku ingat aku pun boleh juga..tapi besoknya bila aku balik, aku kena pukul..lepas tu baru aku tahu yang kita adik beradik tak boleh tido rumah orang.


dulu pun aku pernah gak kena pukul...ayah bukannya pukul kuat, tapi aku terasa sampai sekarang..aku pun pernah pukul anak..mungkin anak2ku merasa perkara yg sama...aku masih ingat, masa tu aku balik dari sekolah rendah...kerani sekolah ada bertanya aku tentang adik beradik yang belajar di Universiti...aku katakan abang ada di Kolej ungku Umar masa tu...ayah marah sangat sbb katanya nanti bila pihak sekolah tau abang pandai,keje sedap2..nanti susah dapat biasiswa..padahal masa aku naik tingkatan satu..aku terpilih dapat borang yang hendak di isi....bukan sume orang dapat,tapi masa tu ayah tak pula bawa chop ke penghulu..dan borang tu dibiarkan begitu saja.






aku bertuah kerana pernah jadi seorang anak...dan kini menjadi seorang ibu, aku tak tahu apa isi hati mak dan ayah ku dulu tetapi apa isi hatiku sekarang hanya Allah saja yang tahu.aku pun tak pasti apakah aku pernah membuat mak dan ayah aku menangis tetapi aku selalu menangis mengenangkan anak2ku.


Andai mak dan ayahku tahu...


bila aku berkahwin dan tinggal di rumah sendiri, saat2 makan amat menyedihkan..selalunya aku yang masak untuk ayah, bila sampai waktu makan, aku teringatkan mak dan ayah...apakah yang mereka makan hari ni...aku menangis....tetapi bila aku ke rumah mereka, aku nampak hidangan mereka lagi banyak dan sedap...aku bertanya dalam hati kecilku "apakah mereka boleh makan tanpa ingat diriku???" sekali lagi aku menangis...sebenarnya aku ni berlebih2 dalam beremosi..sebab tu hidup aku sentiasa gundah gulana...mestilah ayah dan mak aku tidak risau...kami bukan tidak mampu untuk makan...malah kami boleh makan semahu2nya mengikut apa yang kami suka...tapi betul lah...aku suka mencari silap orang...suka berteka-teki dengan perkara yang aku tak tahu...dan remeh temeh...


Mak dulu pergi mengadap ilahi...ayah tinggal keseorangan tiada pendamping...hanya anak2 yang duduk berdekatan menjaga dan menemani...masa tu aku sudah berpindah jauh ke Temerloh...masa tu bermulalah era aku tidak pulang berhari raya ke kampung pada hari raya..aku pulang sebelum hari raya atau selepas hariraya..yang ke...kee...ntahlah..ke sebulan..ke dua bulan....


Masa mak ada,aku selalu telefon ayah bertanya khabar..tp ayat yg selalu aku pakai "hari ni mak masak apa?"...tu jer yang aku pandai...tapi bila mak dah tak ada...aku dah tak boleh pakai ayat tu lagi...so aku dak tak telefon ayah lagi....knp berat sangat aku nak buat itu semua???


malam-malam..tika syahdunya perasaan...ingatan pada mak dan ayah datang bertimpa2..yang paling aku sedih..bila kakak ku kata masa aku balik kampung minggu lepas...katanya badan dah rasa tak berdaya, rasanya kalo masuk hospital, dia dah  tak balik rumah..lagipun mak dah datang memanggil2 dalam mimpi.....


andai salah seorang dari kami pergi dulu...ntah apa yang aku rasakan..walaupun kadang2 lidah tergigit,tapi kasihsayang antara kami tetap terpahat di dalam hati.generasi atas kami sudah tiada...mak,ayah ...mak sedara,bapa sedara...sume sudah tiada, apalagi datuk dan nenek...sepupu kami sudah banyak yang mengadap ilahi...hanya adik beradik kami yang cukup lagi..melainkan dua orang yang meninggal masa kecil lagi......berkata-kata hati tika hayat dikandung badan.....

No comments:

Post a Comment