Thursday, February 17, 2011

kOsONG

seharian aku bercerita dengan kawan bos,yang bagiku dia boleh dikongsi apa sajer..dan dia ada bercerita padaku, semua orang tertanya2..apa yang boleh dibualkan n dikongsi denganku dari jam 9 pagi hingga 6 petang.
oo..banyak...


Dan dia seringkali kata sakit telinganya mendengar omelan ku yang x henti2 dari pagi hingga petang..katanya ,matanya pantas melihat apa yg tersurat..hahhha..aku ketawa,kataku..akupun bukan buta,kalau dia nampak apa yang didepan mata,taklah pelik sangat bagiku....


tapi ertinya lain...katanya,aku sering keliru,kadang2 wajahku nampak riang,kadang sebal dan kecewa..emmm pandailah dia, umpama air...baginya kalo air yng boleh diminum,dia terus jer teguk dan minum... tapi aku selalu meneliti,melihat dari dalam dan bermenung jauh..fikirku..air ni panaskah?..terlalu maniskah?...kalo aku letak kat sini tak diganggu semutkah?.....


Dan setiap pagi, aku mengambil masa yang lama untuk bersarapan pagi...nak beli kat mana?..lorat ke tidak? kalo aku makan pkl 9 pagi..mungkin aku diganggu dengan panggilan2 dari bos, kadang2 aku terpaksa bersarapan pkl 12 pakej dengan lunch sekali. Hari ni aku minta Nasir belikan... biar dia belikan aku nasi berlauk..tapi bila balik aku termenung lagi...knp nasi berlauk bergulaikan ikan kembung kecil...aku lupa nak pesankan supaya ambik ikan Aya ...peliknya, semua kena pesan sbb gulai ikan aya khas utk nasi dagang, so kalau nak gulai ikan aya kena minta khas....lastnya aku makan dengan hati yang tidak rela.


Petangnya..pk nak makan malam lak...lalu kut kedai nora..ahhh..malaslah nk berhenti, masak jer lah kat umah...tapi bila tiba dpn kedai tuk janggut..."hmm mkn jer lah,kalo aku nak masak..mengarut jer, mcam mlm sebelumnya..puas jer aku buat apa2 yg aku nk buat..baru pk psl nk makan, pkl 2 pagi baru cari makan..bab tu lah badan dh makin berisi...menu aku sama jer...nasi separuh,sup ayam n sambal belacan + timun... cuma hari ni aku tambah kailan goreng ikan masin.


Hmmm...Cuma kat umah,sbb kebelakangan ni sibuk sangat, banyak hal rumah yang diremehkan..kain baju tak berlipat..so aku mula tak tahu nak start dari mana????? mcm kat office gak...sbb keje yg berlambak, aku x tau nak start dari mana, yg jelasnya aku buat yang urgent yg bos order dulu....


Kosong..tu lah yg aku nak citer...bila ada banyak ruang kosong, kita keliru utk memilih yang mana satu,
kat restoren, kalo banyak kerusi meja yang kosong, aku keliru untuk memilih yang mana satu, kalo ruang parking banyak yang kosong..mesti aku keliru juga.


begitu juga hati..jika ruang kosong..maka kekeliruan makin menjadi-jadi, so hati hendaklah dipenuhi dengan makanan hati...kesyukuran,kemaafan,keriangan...menerima dan memberi...jujur berkata-kata dan mendengar,
ikhlas memuji,ikhlas menegur, memberi seadanya,menerima selayaknya....

No comments:

Post a Comment