Saturday, January 29, 2011

indahnya kenangan 4- hujan

Hari ni seharian hujan,merosakkan mood hujung mingguku..hari yang berbaki aku duduk2 saja di depan note book ku,dah tengahari tapi aku masih belum menjamah makanan..ooo..ya aku baru teringat satu produk kecantikan yang kena makan masa perut kosong RENUGEN-hydrolyzed marine collagen with acerola berry & resveratrol...hmm..satu perangai ku yang suka membeli produk kecantikan tetapi tak makan pun...selalu terbiar dan expired date.

Sebut pasal "hujan" banyak kenangan manis dan kenangan pahit yang x dapat dilupakan...oh ya ada satu kumpulan "hujan"..yang lagunya macam cerita budak2..."aku adik..kau abang......!!!hehehhe..kelakarnya...penyanyi Noh yang rambutnya tak nampak mata..aku rasa gatal2 tangan nak tolong potong rambutnya atas dahi....

Masa dulu kalo hujan,kita pakai payung kertas,warna cokelat dan ada bau lilin...payung ni pakai waktu hujan saja,kalo buka keluarlah lipas2 satu family..ada datuknya,anak..adik beradik...aku tak takut atau geli pada lipas..tapi yang aku benci kalo dia berak atau kencing kat tangan kita..fuuhh..busuk...

Tu citer masa budak2...masa sekolah rendah ,aku ni memang "buas" kata org kelantan...main pun ikut "dan" dan ikut citarasa aku jer...(sikap tu terbawa2 sampai sekarang)tapi tak der la sampai memalu kan dan sampai tahap (siapa yang malu..mereka dan keluarga mereka juga")....

Kat sekolah dulu,time rehat..kami ada main tali skipping (bukan yang beli..tapi cucuk2 sendiri ngan getah urat).. sambil main tu ada lagu.."rumah terbakar panggil bomba...ntah apa lagi..lupa"..masa tu pegang kasut sekolah..tak pakai ni.masa nak keluar dari lompatan tali skipping tu..balinglah kasut keluar...ntah malang nasib...kat tepi sana ada tangki najis yang terbuka (penutup dia dah terkopak-berkarat lama)..hmmm apa lagi..ploooommm...masuklah dalam tangki tu...
terkejut beruklah aku..apa taknya..tak berkasutlah aku...

Malu tak terkira,terpaksa berkaki ayam balik sekolah dari sekolah Keb.Merbau kat bandar..nk sampai ke rumah..tapi aku ada idea..tak boleh jadi kalo camni...so aku carilah jalan yang ada lopak2 air...aku ni teruk betul...nak sampai rumah setiap hari dah petang sebab suka bermain tengah jalan...sebab jalan yang kami lalu banyak lopak2 air(jalan ikut kampung..main redah belakang rumah orang ker..dalam kebun orang ker) so aku paksa kekawang aku buka kasut..hehhe...baru ngam... bukan aku jer yang berkaki ayam..satu geng tak berkasut...selamat2...

Cuma yang tak selamatnya..camner aku nak citer kat mak aku....aku ni mcm anak org kaya main buang2 kasut..tapi bestnya mak aku tak marahpun..aku pun dah lupa masa tu aku citer betul ker..aku tipu mak aku...yang aku ingat aku tak kena tibai pun kat mak aku..sayang mak!!!

Kat rumah...kalo hujan..berebut2 nak berdiri kat jendela..nak tadah air ngan tangan..macam lah hujan tu hujan emas..bab masa tu kita budak,letaklah kerusi kat tingkat,2..3 beradik kongsi satu kerusi tu berdiri kat tingkat..berebut2 hulur tangan menadah air hujan yang turun kut tepi2 atap..hehhhe seronok.(masa tu bukan rumah tinggi yang hijau ni..rumah lama, rendah sikit dari yang hijau tu)..tapi...

tiba2 adik2 ku teriak...sedar2 aku dah jatuh ke tanah kut tingkap tu...nasib baik aku tak patah riuk (orang tua kata "malaikat sambut"....pucat juga aku...nasib baik masa tu tak ada lagi video..kalo tak..fuuuhh mesti kitaorang shoot punya....mak dan kakak aku terus gi angkat aku...bawa naik atas jemuran dan mandikan aku dengan air hujan yang di tadah dalam baldi...hmmm..hidup lagi aku sampai sekarang!!!

Bila dah dewasa sikit...kat paya rumah aku tu,kerajaan dah buat taliair,dah buat jalan baru menghubungkan wakaf mek zainab dengan Pengkalan Chepa,ikut jalan kok Pasir..ramai budak2 sekolah dari kok pasir lalu kut sini datang sekolah..apalagi bawah rumah aku lah tempat diorang park basikal,tampat diorang ponteng sekolah,store umah aku tempat diorang tukar baju (mana yang tipu mak nak gi skolah tp benarnya nak lepak ke lain..gi dating ker..hahha  pas tu sorok lah baju dalam store rumah aku)..

Kat taliair tu,masa hujan..ramai lah budak2 kampung buat macam "taman tema air"..tapi free laa..tak macam Gambang..masuk pun nak kena bayar...hhhuuu...galak lah budak2 tu...ada lelaki,perempuan..tapi aku tumpang tengok jer..bab2 ni aku tak campur...kami adik2 beradik datang tengok budak2 berenang,macam2 gaya ada,payung satu sorang..kadang2 mak kami marah..payah orang tua nak berurusan bab semua payung dah kami pakai..dan mak aku kata "galak" nak gi campur ngan budak2 kat tepi taliair tu..hehheh...

Ada satu jambatan kat taliair tu..bila air naik dan banjir,jambatan tu rosak dan terkopak...yang tak sedapnya..kalo air banjir banyak kumpulan keladi air yang entah dari mana masuk kekawasan kami..kerja2 mak kami pula..bila air dah hampir surut,..tolak sampah sarap jauh dari rumah kami,kerana bila air dah surut sampah tu akan kekal di situ.

Aku tak suka air banjir,bab air hulu sangat sejuk dan ngilu..pas tu aku penakut...kalo aku main air banjir,aku dah minta mak aku panaskan air untuk aku mandi lepas tu...masa banjir ni sejuk..perut selalu minta diisi,makan apa pun sedap...apalagi kalau ubi rebus ngan air kopi O panas...






No comments:

Post a Comment