Saturday, January 29, 2011

indahnya kenangan 3

dalam kenangan ini aku nak menitik beratkan pasal makanan...dulu darjah satu sampai darjah 6 aku sekolah kat Sekolah Keb.Perempuan Merbau..kat pasar buluh kubu..cuba bayangkan berapa Km kami adik beradik berjalan kaki ke sekolah. Masa tu aku rasa Sekolah Indera Putera dan Ismail Putera masih tidak campur dengan perempuan atau aliran inggeris..aku pun tak pasti kenapa wan aku hantar kami semua sekolah yg jauh..masa tu kakak2 aku sekolah Maahad Muhamadi, dan setahu aku..masa adik bongsu aku start masuk darjah satu,baru sekolah rendah Padang Garong menerima murid perempuan.

Masa darjah satu mak aku bagi belanja sekolah 10 sen saja...waktu pagi nak gi sekolah..aroma dari kedai kopi (dulu tak ada pun kita panggil restoran..yang ada cuma kedai2 kopi kayu yang siap ngan kerusi tergantung mcm pangkin) makanan memang menusuk hidung..ada nasi berlauk,nasi tupang, nasi kerabu,nasi dagang,nasi kapit(nasi himpit) jemput pisang (cokodok pisang)pulut pagi, percik perut ayam( perut ayam percik dan dicucuk di lidi) sekarang kalo aku balik aku mesti gi cari kat pasar malam buluh kubu.
kuih2 pulak tak usah nak cerita lah...kat kantin juga sedap pada waktu rehat..mee sup (aku cakap mee sup bodo..bab dia kosong jer..tapi sedap)..letak dalam pinggan bergelup kecik..5 sen sepinggan..kosong tapi best giler...waktu tengahari balik sekolah pun sedap juga..air batu campur,air batu cendol...ais krim jeruk kelubi..ais krim cendol...huuuhh macam2 ader (mcm astro pulak)..ada juga keropok udang (kat jalan merbau ada satu kilang keropok...tempat tu goreng keropok dan isi dalam plastik taruh belon) kalo kita nak, dioorang jual juga kelonsong dalam kertas jer...jual untuk budak2...so..cuba bayang kan macamana kami nak gunakan duit 10 sen itu untuk macam2 makanan yang kami suka.. di sinilah menguji kepakaran,pengorbanan dan seolah2 "money planning"....hahahha...bab tu aku jadi pakar ekonomi sekarang ni..hehehhe..terover lak...so...aku terpaksa lah berkorban tak masuk kantin jika aku beli makan waktu pagi dan simpan duit untuk beli ais batu kacang waktu pulang sekolah.

Bila aku naik darjah 3...cikgu ada buat sistem simpan duit lah konon dengan pejabat pos..caranya melekat setem pada buku..si mak aku tambahlah 5 sen lagi..jadilah 15 sen sehari...tapi haram buku setem aku tu penuh...aku tak pernah beli setem pun...pas tu aku dah dapat beli makanan pagi,rehat dan tengahari waktu pulang dari sekolah...sampai mati pun mak aku tak tau..bab mak aku ni jenis cool (mak..maaf mak.!!!sbb tu lah anak mu yg sorang ni tak kaya2..)

Kantin sekolah aku ada dinding,dan hanya ada satu pintu masuk saja.Kami tidak bebas keluar makan kat luar kantin.Ini dapat mengelakkan daripada kami membuang sampah ..bungkusan makanan atau plastik gula2 merata2 tempat. Kat pintu kantin ada 2 orang pengawas bertugas..mereka akan menyeluk dan check saku baju sekolah kita...yang paling aku geram..mana best kalo kita makan gula2 duduk bodoh2 jer kat kerusi dalam kantin..patutnya kita makan gula2 sambil bermain2,sambil bergurau senda (hehhehe cikgu disiplin aku dulu tak open minded...kut dia tak cukup kursus bahagian kanak2..)...aku ni jenis banyak idea...kalo dia seluk saku baju aku..aku kepitkan gula2 bawah ketiak aku..hhhmmm.. aku lepas...(bab tu polis n kastam skrg guna anjing pengesan sbb mcm idea orang buleh buat)...hhahahha..bestnya makan gula2  sambil main bola ker.main sorok2.main kejar2 ker...waktu rehat bukannya lama sangat..bab tu kita kena menghargai masa dengan bermain bersungguh2...main pun ikut musim juga, kalau musim main bola..main bola, kalau musim main tali skipping,main tali skipping, kalo musim main jentik tudung botol..main tu laa...

Kalau musim buah pulak..ada pula jual jeruk setol..jeruk setial..(setial ni sepupu setol)..ada jeruk biasa, ada jeruk ngan air nisan (gula melaka) pedas2 sikit...jeruk celagi (buah asam jawa) pun gitu juga...ada jeruk kundang (kami ore kelate kato buah seta...hok so lagi buoh kemio...(seta pon sepupu ngan kemio) masa dulu aku suka sangat makan jeruk..kadang2 sampai cerah perut(bukan cerah masa depan tapi cirit)

makanan orang tua pun aku suka,jering rebus..best cicah ngan kelapa, ada gepok kacang, jagung ngan kelapa, tepung bokor,tupat pulut ,tupat ubi, kacang rebus,jagung rebus,ubi keling,tapai ubi,tapai pulut...belebat,tepung bungkus..
ahhh..macam2 lagi....petang2 pulok..kalau ubi kayu banyak,kakak aku buat sira, rebus cicah kelapa(hok paling simple lah tu)..buat pengat, buat tepung bokor,ada satu lagi hok dio suko buat ngan ubi kayu..aku doh lupa nak sebut...

Cerita pasal jering rebus tu,ada metos mengatakan kapit kalo makan ngan jering tak rebus,rebus lak kena betul2,letak paku lah,letak kulit kkira yang kelat2-aku pernah asah letak kat dalam tekak masa mulut aku pecah2 selsema.kena rebus 2 ..3 kali salin air...huuh tak tau lah aku..tapi peliknya..kat Temerloh ni,orang sini goreng berlada gitu2 jer..ala2 masak jer...tak kapit2 pun..aku rasa orang yang kapit tu ada masalah buah pinggang atau hmmm ntah lah!!!!


ubi sarek (kulit dan pokok dia  gatal) pun best jugak..tapi bab dulu kita selalu makan tak berbeli rasa macam makanan orang miskin...isshhh..sekarang baru tau..nak dapatkan pucuk ubi kayu secekak pun rm2.00...aku rindu lah makanan dulu2....nak dapatkan balik macam yang pernah kita dapat dulu memang payah.

bab ulam2 pulak..aku dari kecil lagi suka makan ulam..kat rumah aku ada pucuk putat,pucuk putat boleh terus makan ,tak payah celur, pucuk napang(buah dio burung makan) pucuk dia pahit,kena celur atau rendam ngan air panas jap..pas tu cicah nga budu yg dicampur kelapa parut,...perah asam limau kerat lintang..letak lada burung...fuuuhhh... budu campur kelapa parut best..lemak2 gitu..... 

heemmm...lapar lak...ada keje ni...nanti sambung...

Citer pasal rebung lak...kat belakang umah aku ada serumpun buluh duri...banyak manafaat dari buluh..selain dari batangnya,kita selalu ambik rebungnya..rebung ni masak apa pun best,sayur putih,masak lemak cili api,kerabu,celur gitu cicah budu atau sambal belacan pun terangkat...kat Temerloh aku selalu  beli rebung kat Pekan sari..aku memang pantang buluh betong (kononnya keturunan wan tak leh makan atau lalu bawah buluh betong)..so bila aku beli rebung, aku tanya makcik tu,rebung ni dari buluh apa? selalunya makcik kat situ cakap tak tau,sebab dia hanya tukang jual,yang membawanya orang lain..so untuk menghalalkan atau supaya aku tak confius , aku tak tanya pun masa beli....satu lagi yang kami keturunan wan tak leh makan iaitu ikan kacang,ikan ini macam ikan bilis hidup tapi besar macam ikan selayang n kembung...so seumur hidup kami tak pernah makan...(itu pesan mak n wan kami....pegang sampai sekarang)

satu lagi yang aku suka makan ialah paku miding,paku yang warna merah.sedap buat sayur putih dan sayur air.Kat terengganu ada orang buat bubur lambuk campur ngan paku miding ni.sedap.pas tu aku memang gila makan ulam, bunga pauh pedayang(bunga yang belum kembang)..bunga betik (betik jantan)..aku buat ulam..bunga betik amat baik untuk perempuan...tapi pahitnya tak usah nak cerita...kadang aku makan sampai overdos..sampai dada ku sakit sebab terlampau panas.

wan aku selalu cakap aku kreatif kalo memasak...wan aku suka sangat makan sambal ikan campul buah kecupu putik atau campur pauh ringan dan campur kelapa parut,campur cili padi..kalo tak ada kecupu atau pauh ringan (luar musim) aku ganti kan saja dengan buah keriat putik atau apple hijau untuk dijadikan asam.Sambil makan wan selalu memuji aku,bab tu aku ingat sampai sekarang..dan wan kata ..air tangan aku macam air tangan mak nya( terharunya)...dan yang aku ingat dia selalu memuji mak dia masak singgang ikan aya (ikan tongkol) singgang dalam periuk tanah..boleh simpan lama,lagi lama lagi sedap tapi kena panaskan setiap hati....aku tak dapat bayangkan macamana kesedapannya..kalo aku berpeluang merasainya..entah berapa bintang aku nak kasi....dan aku tak dapat bayangkan macamana rupa mak dia,sebab dia telah meninggal dunia sebelum kami di lahirkan lagi...sekarang wan dan mak pun dah meninggal dunia. Alfatihah.

Semasa hayatnya ada,kalo dia datang Temerloh,masakan kegemarannya adalah gulai lemak ikan baung,gulai campur daun kesom ,daun kadok ngan belimbing buloh..aku mesti mendapatkan menu kegemarannya...pas tu gulai ikan masin nga buah nenas, kerabu bacang ngan perut lembu, kari tulang,kari ikan duri atau bawal.....wahhh..rindunya...saat itu.





No comments:

Post a Comment