Friday, April 19, 2013

Temerloh-Kempas....coretan pilu

belum pun sempat tren berlabuh di stesen Kempas, Johor...aku mendapat khabar yg anak buah di Saudagar, Tambi telah hilang, malam tu isnin, aku berlepas ke Johor, siang nya ahad ke 2,tambi tak masuk keje..aku pun dh berkira2 dalam hati,cuma diam membisu..rasa tak puas hati aku pendamkan saja, minggu pertama tambi juga tidak masuk keje..tapi aku tahu sebab mereka semua membantu aku pindah rumah.

serasa aku,selasa.. baru mayat tambi di temui lemas di sungai Tualang,Temerloh, aku hanya merasa dan membayangkan kekalutan dari jauh..sungguh..kalau aku ada di Temerloh,aku tak dapat menerimanya, sedari dulu Tambi sangat menjaga keperluanku,dan bila dia dah tak ada..serasa sebelah tanganku hilang, tiada siapa yg hendak membeli segala keperluan makan minum ku...

Dalam keadaan sebak...terima pula panggilan kawan baik aku dipukul suaminya..mesti aku bengang bila di hujung talian hanya raungan..tapi yang lebih aku sakit hati,kenapa sebagai manusia dia rela diperlakukan begitu,Allah dah bagi cukup kaki tangan untuk melawan, Allah dah bagi semangat dan rasa sakit, kalo rasa sakit dah hilang,kenapa nak menangis meraung, kalo masih ada perasaan menangis meraung ,ertinya kita sebagai manusia bukan sekadar batu yang keras tak berperasaan...

Bukan sekali dua, rasa dah tebal cuping telinga aku mendengar cerita yang sama, dia cakap..nasib dia tak sama ngan aku, aku banyak sokongan moral dari belakang, tapi aku mendapat info...tentang orang yang bersikap macam ni dari kaunselor2 mcm HM Tuah..iaitu ujud orang yg hanya suka mengeluh dan bercerita hal yang sama saban minggu,saban bulan tetapi tak pernah berusaha untuk keluar dari kepompong kesusahannya,seolah-olah dia bahagia hidup seperti itu..disakiti,ditipu...sedangkan masalah itu di cerita kepada orang lain dan membebankan orang lain pula..cuba fikir,bila kita memberi nasihat atau cara untuk dia keluar dari masalahnya,dia akan berkata.."apa daya saya,dah jadi nasib saya..."ertinya..masalah ini akan berulang dari mempunyai seorang anak..dua orang..tiga orang..n seterusnya...kalau bab suami yang menjual harta benda..dari seekar tanah,dua ekar,3 ekar dan seterusnya...

hendak pula yang suami jenis baik hati memberikan payung emas kepada isteri tua, berterusan dari sekaki payung, 2 kaki, 3 kaki dan seterusnya...silapnya kita sendiri..memberi peluang kepada orang lain membuli kita..memberi keselesaan kepada orang lain mendapat semua keistimewaan dari kita...


berkorban jangan membabi-buta...erti kasih bukan semacam erti...erti pengorbanan jauh sekali...jadi isteri bukan sebagai kuli mencari nafkah..bukan tempat melepaskan geram...

Dalam perkahwinan bukan medan memenuhi tuntutan personal...isteri bukan pelengkap kelemahan lelaki, isteri bukan dilahirkan sabar, tetapi terpaksa bersabar atas alasan budaya,adat melayu serta diikat dengan pegangan ugama islam...isteri manusia biasa, bukan terikat dengan citarasa dan minat suami, isteri ada citarasa dan naluri sendiri,


Perkahwinan bukan medan melepaskan dendam...bukan sebuah taman untuk lelaki melempiaskan mimpi tentang bunga2 yang indah, kerana dengannya lelaki akan kecewa andai apa yang diharapkan tidak sesempurna impian, bukan lukisan yang siap teradun warna-warna indah..kerana di dalamnya ada bermacam2 warna yang pudar,samar dan hitam,,,kelam..pekat...bukan lautan biru,,,tenang..tapi kadangkala ia didatangi ombak bersama taufan ganas....


dan..dia masih sama seperti dulu....
tak berubah..cerita tetap sama..pilu...sakit
Tambi pun tetap sama..pergi...tak kembali lagi

walaupun..stesen Kempas telah lama ku tinggalkan...
namun cerita itu tidak pernah berubah...

sama ngan akusamasama ngan aku

No comments:

Post a Comment