Sunday, April 21, 2013

Pemilik hati

Jam di dinding itu tak pernah ku isi bateri..malah dari hari pertama ku miliki, aku hanya memiliki jasadnya, tak pernah ku beri nyawa walaupun sesaat..
bunyi macam kejam, tapi aku tak teruja selepas memilikinya, setiap  hari ku nampak sama, keras,kaku tak bernyawa..umpama diri aku yang kosong dan beku..kerana pemilik hati telah lama pergi,,,,

Malang sungguh jam itu,kerana perjalanan takdirnya..pemiliknya adalah aku..

kalo waktu bisa bertukar ke detik2 lama, teruja aku untuk mengisi nyawanya..kerana dalam perjalanan jarumnya, mampu aku kembali melewati masa laluku

Wong Koon Hock..pemilik hati telah lama kembali mengadap ilahi..dalam detik2 mengucap kalimah Allah..tiba2 dia tiada lagi di sisiku...aku buta di kala itu..hati aku tak pernah mengenal erti ketulusan dan kejujuran..

hatinya bukan ku regut dengan ikhlas tetapi sekadar mengatasi pihak lawan..sekadar satu permainan dan suka-suka, saat si gadis cina mempamirkan senyuman nya..saat itu juga hatiku meronta2 ingin merebut dia dan bermula lah satu percintaan yang tiada restu dari keluarga..

Kerana ku tahu erti restu..kerana aku tak pernah serius, prasangka dan keraguan datang bersilih ganti..tak pernah ku turut kata hati...kerana telah ku berjanji pada diri yang ia hanya satu permainan cuma..
saat segalanya terpamir..ku serahkan kembali sebentuk cincin padanya, kami berjanji akan setia sebagai seorang sahabat..namun hati kecil ku tetap menangis..ku sangka itu adalah kali terakhir bertemu..namun ternyata tidak...


suatu petang, dia dan kawan2nya yg semua melayu, dtg bertandang ke rumah ku, dia menghulurkan sesuatu sebagai bukti..rupa-rupanya kad pengenalan islam nya...sungguh dia ingin juga membuktikan pada aku...tapi semuanya tiada guna lagi buat ku...cuma bagi pihak persahabatan kami..ianya membuktikan dia serius dengan pegangan ugama barunya..


selepas itu...dia umpama jam di dinding ku ini...tak pernah ku dengar detap waktu nya...di mana...ke mana....


sekian lama...seolah2 aku tak pernah hidup tanpanya..seolah2 aku tak pernah mengenalinya...

berpuluh tahun...sekian lama ..setelah aku tewas dlm kehidupan ku..aku mula menjejaki nya... mencari bapanya...dan di hujung talian..bapanya menyatakan dia telah tiada di dunia ini ..pergi menghadap ilahi semasa masih muda..belum berkahwin...aku terasa lega...hatinya bukan milik sesiapa..malah tetap milik aku seorang...

nanti jam itu akan ku isi nyawanya...kerana dengan itu dapat ia mengembalikan sejarah silam....waktu hanya memisahkan kita...bukan menjarak kan kenangan yg telah terbina...


No comments:

Post a Comment